کد مطلب:188750 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:153

همیاری با همه ی مسلمانان، درمبارزه با دشمن مشترک
چنان كه در بخش های گذشته یادآور شدیم، امام باقر (ع) شیعیان را از یاری رساندن به حكام ناصالح منع می كرد، و از سویی اصولا منكران ولایت را افرادی



[ صفحه 149]



می دانست كه در معرض ضلالت و گمراهی قرار دارند و می فرمود:

رسول خدا (ص) فرموده است: كسی كه می خواهد زندگی و مرگش چون زندگی و مرگ من در جهت حق و هدایت باشد... پس باید علی بن ابی طالب و اوصیای پس از او را به ولایت و رهبری بر گزیند و دوست بدارد؛ زیرا ایشان كسی را به گمراهی نمی كشند و از طریق هدایت منحرف نمی سازند. [1] .

با وجود چنین بینشی، ما شاهد آنیم كه هرگاه جامعه ی اسلامی، حتی جامعه ای كه معتقد به امامت معصومین (ع) نبوده است در معرض هجوم دشمن قرار گرفته، امام به پیروان خود اجازه داده است كه به یاری آن ها بشتابند و در مواردی، خود آن حضرت شخصا در امور حكومتی به حكام رهنمود می داده است تا علیه دشمنان اسلام مبارزه كنند؛ زیرا دشمنان اسلام، تنها دشمن یك گروه از آنان نیستند، بلكه هدف آنان از میان بردن آثار وحی و رسالت پیامبر (ص) است. از این رو، دشمن همه ی مذاهب اسلامی به شمار می آیند و به حكم عقل باید نیروها را علیه دشمن مشترك به كار گرفت.

شخصی به نام هند سراج در آغاز معتقد به ولایت ائمه (ع) نبود، ولی بعدها در زمره ی اهل ولایت قرار گرفت. شغل این فرد، اسلحه فروشی بود و از شهری به شهر دیگر تجارت اسلحه می كرد. از جلمه شهرهایی كه به آنجا سلاح می برد و می فروخت، شام بود كه از زمان حكومت معاویه، مردم این شهر با اهل بیت رسول الله، یعنی امیرالمؤمنین و فرزندان وی، عداوت داشتند. و از مخالفان ولایت شناخته می شدند.

هند سراج پس از پذیرش ولایت، درباره ی حمل سلاح به این منطقه از امام باقر (ع) كسب تكلیف كرده، می گوید:

من از دیر زمان كارم فروش اسلحه به اهل شام بوده است، ولی از زمانی كه خداوند ولایت شما را به من شناسانده از این كار خودداری كرده ام و فروش اسلحه



[ صفحه 150]



به كسانی كه با شما سر دشمنی دارند، به عقیده ی من كار درستی نیست.

امام باقر (ع) فرمود: سلاحهایت را به جانب شام ببر و به آنان بفروش و در اختیار آنان قرار بده؛ زیرا خداوند به وسیله ی همین شامیان، دشمنان ما و ایشان - یعنی رومیان - را دفع می سازد.

بلی! هرگاه میان ما و شامیان، جنگی درگیر شود، در آن شرایط نباید به دشمنان ما سلاح فروخت و نباید یاریشان داد... [2] .


[1] الباقر (ع): قال رسول الله (ص): من سره ان يحيي حياتي و يموت ميتتي.. فليتول علي بن ابي طالب و اوصياءه من بعده، فانهم لا يدخلونكم في باب ضلال، و لا يخرجونكم من باب هدي... اصول كافي 1 / 209، حديث 6.

[2] قلت لأبي جعفر (ع): اصلحك الله اني كنت احمل السلاح الي اهل الشام فابيعه منهم فلما ان عرفني الله هذا الامر ضقت بذلك و قلت: لا احمل الي اعداء الله، فقال (ع): احمل اليهم فان الله يدفع بهم عدونا و عدوكم - يعني الروم - و بعهم: فاذا كانت الحرب بيننا فلا تحملوا... فروع كافي 5 / 112.